Ger van Wersch: ‘Samen werken aan gezondheid geeft meer plezier en voldoening’
Eigenlijk is hij al met pensioen, maar de kunde en ervaring van jongveespecialist Ger van Wersch zijn van grote waarde. ‘Ik ben nog drie dagen per week aan het werk om nieuwe collega’s in te werken en mijn klanten over te dragen.’
En eerlijk gezegd kan hij het werk eigenlijk ook niet helemaal missen. ‘Ik ben van de relaties, 85% van mijn klanten ken ik al langer dan 15 jaar. Bij sommigen zit ik al met de derde generatie aan tafel.’ Werken aan omzet en volumegroei, alsook scoringsdrift om nieuwe klanten binnen te halen is niet het primaire doel van deze nestor. ‘Ik haal er veel voldoening uit om veehouders te helpen werken aan een gezonde veestapel. Want een gezonde kalveropfok zie je later terug bij robuuste, gezonde koeien.’ De vraag die bij Ger centraal staat in zijn klantcontact is: welk resultaat wil je halen? ‘Veehouders moeten met eigen overtuiging ergens aan gaan werken, anders lukt het niet. Dan volgt gezondheid, plezier en voldoening vanzelf.’
Begonnen als adviseur kalverhouderij
Begin juni 2022 is Ger 45 jaar actief als jongveespecialist. Als zoon van een melkveehouder, opgegroeid met 5 broers en 5 zussen en een nog jonge vader zocht hij na zijn opleiding een baan buitenshuis. ‘Ik werkte thuis enthousiast mee en het jongvee verzorgen was mijn taak’, blikt Ger terug. Toen hij ging solliciteren bij DMV – waar ook al een broer van hem werkte – betekende het voor hem ook verhuizen naar Veghel. ‘Dat vonden ze thuis wel heel lastig, maar ik wilde vooruit. Ik moet zeggen dat ik er achteraf geen spijt van heb dat ik verhuisd ben.’
Als jonge adviseur begon Ger als begeleider in de kalverhouderij. ‘Toen had ik zo’n 30 bedrijven rondom Veghel onder mijn hoede waar ik elke twee weken mee om tafel zat. Bedrijven met zo’n 300 tot 400 kalveren per bedrijf. Een enkeling had 1000 kalveren’, schetst hij de bedrijfsgrootte toen.’Dat intensieve contact had wel zijn charme, maar je moet wel oppassen dat je een zakelijke afstand houdt.’
In 1992 schoof hij op in zijn werk en kwam in de handel en verkoop van de kalveren terecht. ‘Ik reisde naar veemarkten in Den Bosch, Zwolle en Leeuwaren om kalveren te selecteren.’ Het waren lange dagen want om 6 uur ’s morgens begint de handel en regelmatig kwam hij niet voor 9 uur ’s avonds thuis. ‘Dat was voor mijn vrouw niet altijd leuk, we hadden toen drie jonge kinderen.’ Van een mobiele telefoon had toen nog niemand gehoord, dus Ger zat ’s avonds in de keuken met de telefoon zijn boeren te bellen voor de planning en afspraken. ‘Die mobiele telefoon is toch wel een uitkomst’, zegt hij lachend.
Totaalaanpak jongvee
In zijn carrière als jongveespecialist is het werk van Ger niet veranderd, de werkgevers wel. De samenwerking met Agrifirm betekende een mooie kwaliteitsslag. ‘Dan gaat het niet alleen meer over de poeder, maar is het een totaalaanpak. Van A tot Z begeleiden we de opfok met kennis, tools en producten.’