Sales manager Remmelt Jan op reis – Ieder kalf gezond groot, overal ter wereld.

Remmelt Jan Arends, sales manager bij Nutrifeed, mag regelmatig op reis om onze huidige distributeurs te ondersteunen op het gebied van Kalvolac en jongveeopfok. In zijn verhaal hieronder deelt hij zijn ervaring en bevindingen met ons van zijn reis naar het Midden-Oosten.

In Nederland is Kalvolac een prominent en bekend merk en bij onze landsgrenzen houdt het niet op! Een groot deel van deze kalvermelkpoeders wordt geëxporteerd. Wereldwijd staat de kwaliteit van onze Nederlandse melkpoeders bovenaan. De voornaamste reden hiervan zijn onze hoge kwaliteitsstandaarden.

Waar gehandeld wordt, wordt gereisd. Kalvolac van Nutrifeed is in grote delen van de wereld vertegenwoordigd. De afgelopen weken heb ik bezoek gebracht aan het Midden-Oosten en met klanten gesproken uit Jordanië, de Verenigde Arabische Emiraten (VAE), Saudi Arabië en Egypte.

Wij zijn als Nederlanders natuurlijk ontzettend trots op onze melkveehouderij, maar daarin schuilt ook direct het gevaar. Je kan je voorstellen, dat we niet alles 1 op 1 kunnen kopiëren naar deze landen. Er zijn namelijk grote verschillen in temperatuur (>45°), luchtvochtigheid, stalbouw, formaat van de bedrijven en de voorziening van ruwvoer en stro.

De grootste uitdaging is hittestress, niet enkel bij de koeien, ook bij de kalveren. Voornamelijk als de luchtvochtigheid hoog is. Bijvoorbeeld in de VAE. Middels ventilatoren en verneveling wordt hier zoveel mogelijk gekoeld. Voor de kalveren is het uitdagende situatie, om deze hitte kwijt te raken. Naast de juiste toepassing van onze Kalvolac producten geef ik ook advies hoe de meest optimale omstandigheden voor het kalf te creëren en hoe het voedingspatroon aan te passen aan de omgeving van het kalf.

Je kan je ongetwijfeld voorstellen dat een kalf meer water verbruikt – en het ook noodzakelijk is – om direct na de biest water te verschaffen aan de kalveren. Het energie verbruik van het kalf ligt ook fors hoger, dit komt doordat het lichaam van het kalf de hele dag hard moet werken om de temperatuur kwijt te raken. Voor het warme klimaat in deze landen adviseer ik vaak kalvermelk met een hoger vetpercentage. Zodat het kalf voldoende energie heeft voor de dagelijkse groei.

Je vraagt je wellicht af waarom hier koeien worden gehouden. Dit heeft te maken met het feit dat landen ‘zelfvoorzienend’ willen zijn in de eigen zuivelconsumptie. Dit gaat goed, de meeste bedrijven halen hoge producties (>10.000 liter per koe) en het management van de grote bedrijven (>500) wordt vaak geleid door dierenartsen en/ of buitenlandse bedrijfsleiders met een bewezen staat van dienst.  Op deze bedrijven wordt veel gewerkt met personeel en protocollen. Op deze manier is het duidelijk wat en wanneer er precies moet gebeuren.

Zelfvoorzienend zijn is niet mogelijk voor ruwvoer en stro. Bijna al het ruwvoer en stro wordt aangekocht uit het buitenland. Grote schepen varen vanuit Amerika, Brazilië, Oost-Europa en Rusland om de koeien te voeden. Zekerheid wanneer het arriveert en de kwaliteit hiervan is altijd een uitdaging.

Mijn ervaring in deze regio van de wereld leert dat de uitdaging vooral is om de opname van melk goed op peil te houden door het warme klimaat. Smaak en energie van de melkpoeder zijn daarbij van groot belang. Om weerbare kalveren te krijgen, heeft Kalvolac hier een speciaal product voor ontwikkeld, met een hoger vetpercentage én een gezondheidsconcept IMAGRO met onder andere emulgator die de vetvertering en -opname ondersteunt. Dit wordt erg gewaardeerd door de kalveren en daarom ook door de bedrijfsleiders. Het is mede daardoor mogelijk dat de melkveebedrijven in het Midden-Oosten soortgelijke resultaten behalen als de West-Europese melkveebedrijven.

Ieder kalf gezond groot. Overal ter wereld!